Skip to content
lo1koluszki.pl

lo1koluszki.pl

Primary Menu
  • Strona główna
  • Edukacja
  • Wzorce
  • Nauka zdalna
  • Awans
  • Dzieci
  • Pozostałe
  • Wszystkie newsy
  • Skontaktuj się
  • Edukacja

Jakie są podstawowe zasady neuropedagogiki?

Łukasz Mitrowiak 29 marca 2022
pexels-pavel-danilyuk-8422132

Neuropedagogika to stosowana interdyscyplinarna dziedzina nauki, której celem jest budowanie procesu edukacyjnego z uwzględnieniem danych o rozwoju mózgu, o skutecznych metodach uczenia się i nauczania, o organizacji mózgu w procesach opanowywania materiału edukacyjnego, z uwzględnieniem osobliwości rozwoju mózgu uczących się i nauczających. Głównym celem neuropedagogiki jest optymalne i twórcze rozwiązywanie zadań pedagogicznych w praktyce, z wykorzystaniem wiedzy o indywidualnych cechach organizacji mózgu w zakresie wyższych funkcji umysłowych.

Różne sposoby myślenia o chłopcu i dziewczynce.

Neuropedagogika uwzględnia wiedzę o tym, jak rozwija się i funkcjonuje mózg dziecka, jak różni się sposób myślenia chłopców i dziewczynek oraz dzieci leworęcznych i praworęcznych, co dzieje się w pracy mózgu danego dziecka podczas pobytu w przedszkolu i szkole, jakie metody nauczania pisania czy matematyki najlepiej dobrać do indywidualnych cech dziecka.
W psychologii zgromadzono wiele materiałów na temat specyfiki metod uczenia się i nauczania w różnych dyscyplinach. Niestety, materiał ten nie jest uwzględniany ani w publicznym systemie edukacji, ani w samodzielnym przygotowywaniu się uczniów do nauki w domu. Podejście neuropedagogiczne jest nowym podejściem, które pojawiło się w 2001 r. i uwzględnia najbogatszy materiał zgromadzony w pedagogice, psychologii, fizjologii i naukach kognitywnych.

Podstawowe zasady neuropedagogiki.

Mózg jako procesor równoległy. Mózg człowieka może wykonywać kilka funkcji jednocześnie. Nauczyciel powinien stwarzać uczniom wiele okazji do angażowania się w różnorodne treści i formy uczenia się oraz działania poznawcze, z wykorzystaniem różnych metod i technik uczenia się. Jednocześnie zarówno niedostateczne obciążenie, jak i przeciążenie mózgu może mieć negatywny wpływ na jego rozwój.
Uczenie się i poznawanie jako naturalne mechanizmy rozwoju mózgu. Natura obdarzyła człowieka ciekawością i chęcią uczenia się, a pedagogika jako nauka musi stworzyć środowisko, które zaspokoi te potrzeby. Uczenie się i poznawanie to procesy fizjologiczne, które wymagają dużej ilości energii, dlatego ważne jest zapewnienie higienicznego i sprzyjającego środowiska do nauki.
Poleganie na wcześniejszym doświadczeniu i poszukiwanie znaczenia jako wrodzone właściwości mózgu. Mózg ludzki zawsze funkcjonuje w trybie łączenia poprzednich doświadczeń z nową sytuacją. Zrozumienie i nadanie sensu tym ostatnim następuje wtedy, gdy mózg znajduje oparcie w istniejącej wiedzy i spostrzeżeniach, co jest ważne, by stale aktualizować je w procesie uczenia się.
Mózg poszukuje znaczenia poprzez tworzenie wzorców. Przypadek i chaos komplikują produktywną aktywność mózgu. Uczenie się jest efektywne, gdy potencjał ludzkiego mózgu jest rozwijany poprzez pokonywanie trudności intelektualnych w kontekście poszukiwania znaczenia za pomocą wzorców.
Neuropedagogika wykazała istotną rolę emocji w procesie uczenia się i nauczania. Emocje są niezbędnym elementem produktywnej aktywności mózgu. Materiał nauczania opanowany w sprzyjającej atmosferze jest lepiej zapamiętywany i ma trwałe powiązania z odpowiednim stanem emocjonalnym. Czynnik emocjonalny stymuluje myślenie i kreatywność ucznia. Inteligencja emocjonalna (EQ) jest równie ważna jak IQ. Uczenie się o emocjach jest niezbędne zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Emocje jako niezbędny element produktywnej aktywności mózgu.

Mózg jest w stanie jednocześnie analizować i syntetyzować napływające informacje, pracując z całością i częścią. Badania neuropsychologiczne wykazują, że mózg ma wyjątkową zdolność do postrzegania obiektu jednocześnie jako całości i w częściach, do rozczłonkowania go i ponownego złożenia w tym samym czasie. Analiza i synteza to dwa stale oddziałujące na siebie procesy myślowe w procesie uczenia się, których wspólny rozwój wymaga odpowiedniego wzmocnienia za pomocą właściwych metod i technik nauczania. Materiał dydaktyczny powinien być prezentowany w trybie ciągłej interakcji między całością a szczegółem, analizą a syntezą, indukcją a dedukcją, metodami rozwiązywania problemów i dowodzenia twierdzeń, konkretyzacją a uogólnianiem itp.
Mózg jest w stanie przyswajać informacje jednocześnie w warunkach skupionej uwagi i percepcji peryferyjnej. Przy umiejętnej organizacji, cechy percepcji peryferyjnej można wykorzystać jako konstruktywny czynnik uczenia się. Twórcy filmowi wykorzystują muzykę w tle, aby wzmocnić kontekst filmu. Mechanizm percepcji peryferyjnej może działać jako element zakłócający.
Procesy świadomości i podświadomości w mózgu uczącego się przebiegają jednocześnie. W procesie uczenia się otrzymujemy znacznie więcej informacji, niż nam się wydaje. Na ucznia wpływa nie tylko i nie tyle to, co mówi nauczyciel, ile cały zespół czynników wewnętrznych (wcześniejsze doświadczenia, stan emocjonalny, poziom motywacji, indywidualne cechy ucznia itp.) i zewnętrznych (ogólna atmosfera w klasie, dźwięk, światło itp.) środowiska uczenia się.

W mózgu działają co najmniej dwa systemy pamięci: system pamięci wzrokowo-przestrzennej i system rotacyjny. Pierwszy z nich jest bardziej naturalny dla funkcjonowania mózgu uczącego się. Drugi sposób jest bardziej sztuczny i wymaga więcej pracy. Wiedza, która dotarła do magazynów pamięci za pomocą systemu rutynowego, jest niestabilna i nieproduktywna. Zazwyczaj są one zorganizowane w komórkach pamięci w sposób przypadkowy i chaotyczny. Dlatego im więcej tego typu informacji jest przechowywanych w pamięci, tym trudniej jest mózgowi je odzyskać. Natomiast system pamięci wzrokowo-przestrzennej jest usystematyzowany w taki sposób, że wszystkie informacje, podobnie jak w bibliotece, są przechowywane ściśle według katalogu i kontekstu. W takim przypadku wygodnie jest nie tylko je przechowywać, ale także szybko znaleźć i odtworzyć.

Continue Reading

Poprzedni: Maluch na ścieżkach wiedzy
Następny: Co to jest dynamika grupy?

Zobacz także

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?
  • Edukacja

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?

Łukasz Mitrowiak 22 sierpnia 2024
14
  • Edukacja

Czym jest transhumanizm?

Łukasz Mitrowiak 29 października 2022
6
  • Edukacja

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

Łukasz Mitrowiak 20 września 2022
pexels-pixabay-210679
  • Edukacja
  • Wzorce

Analiza porównawcza systemów ekonomicznych – kapitalizm anglosaski, szwecki i azjatycki.

Łukasz Mitrowiak 2 kwietnia 2022
pexels-elena-saharova-5098043
  • Edukacja

Rola sektora publicznego w gospodarce.

Łukasz Mitrowiak 1 kwietnia 2022
pexels-namo-deet-1098769
  • Dzieci
  • Edukacja

Przyczyny i metody zwalczania ubóstwa

Łukasz Mitrowiak 31 marca 2022

Polecane

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać? Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?
  • Edukacja

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?

22 sierpnia 2024
Czym jest transhumanizm? 14
  • Edukacja

Czym jest transhumanizm?

29 października 2022
Jakie są zastosowania fizyki kwantowej? 6
  • Edukacja

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

20 września 2022
Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny? Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?
  • Pozostałe

Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?

4 lipca 2022
Moda ślubna 2022 – Co wybrać? bride-1255520_1280
  • Pozostałe

Moda ślubna 2022 – Co wybrać?

30 maja 2022
Jak Ziołolecznictwo Zyskuje W Świadomości Ludzkiej XXI Wieku pexels-photomix-company-242178
  • Wzorce

Jak Ziołolecznictwo Zyskuje W Świadomości Ludzkiej XXI Wieku

4 kwietnia 2022

Przeczytaj również

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?
  • Edukacja

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – jak się za to zabrać?

Łukasz Mitrowiak 22 sierpnia 2024
14
  • Edukacja

Czym jest transhumanizm?

Łukasz Mitrowiak 29 października 2022
6
  • Edukacja

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

Łukasz Mitrowiak 20 września 2022
Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?
  • Pozostałe

Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?

Łukasz Mitrowiak 4 lipca 2022
© Copyright - wszelkie prawa zastrzeżone