Skip to content
lo1koluszki.pl

lo1koluszki.pl

Primary Menu
  • Strona główna
  • Edukacja
  • Wzorce
  • Nauka zdalna
  • Awans
  • Dzieci
  • Skontaktuj się
  • Edukacja

Jakie są podstawowe zasady neuropedagogiki?

Łukasz Mitrowiak 29 marca 2022

Neuropedagogika to stosowana interdyscyplinarna dziedzina nauki, której celem jest budowanie procesu edukacyjnego z uwzględnieniem danych o rozwoju mózgu, o skutecznych metodach uczenia się i nauczania, o organizacji mózgu w procesach opanowywania materiału edukacyjnego, z uwzględnieniem osobliwości rozwoju mózgu uczących się i nauczających. Głównym celem neuropedagogiki jest optymalne i twórcze rozwiązywanie zadań pedagogicznych w praktyce, z wykorzystaniem wiedzy o indywidualnych cechach organizacji mózgu w zakresie wyższych funkcji umysłowych.

Różne sposoby myślenia o chłopcu i dziewczynce.

Neuropedagogika uwzględnia wiedzę o tym, jak rozwija się i funkcjonuje mózg dziecka, jak różni się sposób myślenia chłopców i dziewczynek oraz dzieci leworęcznych i praworęcznych, co dzieje się w pracy mózgu danego dziecka podczas pobytu w przedszkolu i szkole, jakie metody nauczania pisania czy matematyki najlepiej dobrać do indywidualnych cech dziecka.
W psychologii zgromadzono wiele materiałów na temat specyfiki metod uczenia się i nauczania w różnych dyscyplinach. Niestety, materiał ten nie jest uwzględniany ani w publicznym systemie edukacji, ani w samodzielnym przygotowywaniu się uczniów do nauki w domu. Podejście neuropedagogiczne jest nowym podejściem, które pojawiło się w 2001 r. i uwzględnia najbogatszy materiał zgromadzony w pedagogice, psychologii, fizjologii i naukach kognitywnych.

Podstawowe zasady neuropedagogiki.

Mózg jako procesor równoległy. Mózg człowieka może wykonywać kilka funkcji jednocześnie. Nauczyciel powinien stwarzać uczniom wiele okazji do angażowania się w różnorodne treści i formy uczenia się oraz działania poznawcze, z wykorzystaniem różnych metod i technik uczenia się. Jednocześnie zarówno niedostateczne obciążenie, jak i przeciążenie mózgu może mieć negatywny wpływ na jego rozwój.
Uczenie się i poznawanie jako naturalne mechanizmy rozwoju mózgu. Natura obdarzyła człowieka ciekawością i chęcią uczenia się, a pedagogika jako nauka musi stworzyć środowisko, które zaspokoi te potrzeby. Uczenie się i poznawanie to procesy fizjologiczne, które wymagają dużej ilości energii, dlatego ważne jest zapewnienie higienicznego i sprzyjającego środowiska do nauki.
Poleganie na wcześniejszym doświadczeniu i poszukiwanie znaczenia jako wrodzone właściwości mózgu. Mózg ludzki zawsze funkcjonuje w trybie łączenia poprzednich doświadczeń z nową sytuacją. Zrozumienie i nadanie sensu tym ostatnim następuje wtedy, gdy mózg znajduje oparcie w istniejącej wiedzy i spostrzeżeniach, co jest ważne, by stale aktualizować je w procesie uczenia się.
Mózg poszukuje znaczenia poprzez tworzenie wzorców. Przypadek i chaos komplikują produktywną aktywność mózgu. Uczenie się jest efektywne, gdy potencjał ludzkiego mózgu jest rozwijany poprzez pokonywanie trudności intelektualnych w kontekście poszukiwania znaczenia za pomocą wzorców.
Neuropedagogika wykazała istotną rolę emocji w procesie uczenia się i nauczania. Emocje są niezbędnym elementem produktywnej aktywności mózgu. Materiał nauczania opanowany w sprzyjającej atmosferze jest lepiej zapamiętywany i ma trwałe powiązania z odpowiednim stanem emocjonalnym. Czynnik emocjonalny stymuluje myślenie i kreatywność ucznia. Inteligencja emocjonalna (EQ) jest równie ważna jak IQ. Uczenie się o emocjach jest niezbędne zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Emocje jako niezbędny element produktywnej aktywności mózgu.

Mózg jest w stanie jednocześnie analizować i syntetyzować napływające informacje, pracując z całością i częścią. Badania neuropsychologiczne wykazują, że mózg ma wyjątkową zdolność do postrzegania obiektu jednocześnie jako całości i w częściach, do rozczłonkowania go i ponownego złożenia w tym samym czasie. Analiza i synteza to dwa stale oddziałujące na siebie procesy myślowe w procesie uczenia się, których wspólny rozwój wymaga odpowiedniego wzmocnienia za pomocą właściwych metod i technik nauczania. Materiał dydaktyczny powinien być prezentowany w trybie ciągłej interakcji między całością a szczegółem, analizą a syntezą, indukcją a dedukcją, metodami rozwiązywania problemów i dowodzenia twierdzeń, konkretyzacją a uogólnianiem itp.
Mózg jest w stanie przyswajać informacje jednocześnie w warunkach skupionej uwagi i percepcji peryferyjnej. Przy umiejętnej organizacji, cechy percepcji peryferyjnej można wykorzystać jako konstruktywny czynnik uczenia się. Twórcy filmowi wykorzystują muzykę w tle, aby wzmocnić kontekst filmu. Mechanizm percepcji peryferyjnej może działać jako element zakłócający.
Procesy świadomości i podświadomości w mózgu uczącego się przebiegają jednocześnie. W procesie uczenia się otrzymujemy znacznie więcej informacji, niż nam się wydaje. Na ucznia wpływa nie tylko i nie tyle to, co mówi nauczyciel, ile cały zespół czynników wewnętrznych (wcześniejsze doświadczenia, stan emocjonalny, poziom motywacji, indywidualne cechy ucznia itp.) i zewnętrznych (ogólna atmosfera w klasie, dźwięk, światło itp.) środowiska uczenia się.

W mózgu działają co najmniej dwa systemy pamięci: system pamięci wzrokowo-przestrzennej i system rotacyjny. Pierwszy z nich jest bardziej naturalny dla funkcjonowania mózgu uczącego się. Drugi sposób jest bardziej sztuczny i wymaga więcej pracy. Wiedza, która dotarła do magazynów pamięci za pomocą systemu rutynowego, jest niestabilna i nieproduktywna. Zazwyczaj są one zorganizowane w komórkach pamięci w sposób przypadkowy i chaotyczny. Dlatego im więcej tego typu informacji jest przechowywanych w pamięci, tym trudniej jest mózgowi je odzyskać. Natomiast system pamięci wzrokowo-przestrzennej jest usystematyzowany w taki sposób, że wszystkie informacje, podobnie jak w bibliotece, są przechowywane ściśle według katalogu i kontekstu. W takim przypadku wygodnie jest nie tylko je przechowywać, ale także szybko znaleźć i odtworzyć.

Continue Reading

Poprzedni: Maluch na ścieżkach wiedzy
Następny: Co to jest dynamika grupy?

Zobacz także

Czym jest transhumanizm?
  • Edukacja

Czym jest transhumanizm?

29 października 2022
Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?
  • Edukacja

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

20 września 2022
Analiza porównawcza systemów ekonomicznych – kapitalizm anglosaski, szwecki i azjatycki.
  • Edukacja
  • Wzorce

Analiza porównawcza systemów ekonomicznych – kapitalizm anglosaski, szwecki i azjatycki.

2 kwietnia 2022
Rola sektora publicznego w gospodarce.
  • Edukacja

Rola sektora publicznego w gospodarce.

1 kwietnia 2022
Przyczyny i metody zwalczania ubóstwa
  • Dzieci
  • Edukacja

Przyczyny i metody zwalczania ubóstwa

31 marca 2022
Co to jest dynamika grupy?
  • Edukacja

Co to jest dynamika grupy?

30 marca 2022

Polecane

Czym jest transhumanizm?

Czym jest transhumanizm?

29 października 2022
Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

20 września 2022
Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?

Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?

4 lipca 2022
Moda ślubna 2022 – Co wybrać?

Moda ślubna 2022 – Co wybrać?

30 maja 2022
Jak Ziołolecznictwo Zyskuje W Świadomości Ludzkiej XXI Wieku

Jak Ziołolecznictwo Zyskuje W Świadomości Ludzkiej XXI Wieku

4 kwietnia 2022
Analiza porównawcza systemów ekonomicznych – kapitalizm anglosaski, szwecki i azjatycki.

Analiza porównawcza systemów ekonomicznych – kapitalizm anglosaski, szwecki i azjatycki.

2 kwietnia 2022

Przeczytaj również

Czym jest transhumanizm?
  • Edukacja

Czym jest transhumanizm?

29 października 2022
Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?
  • Edukacja

Jakie są zastosowania fizyki kwantowej?

20 września 2022
Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?
  • Pozostałe

Jak wybrać odpowiedni plecak szkolny?

4 lipca 2022
Moda ślubna 2022 – Co wybrać?
  • Pozostałe

Moda ślubna 2022 – Co wybrać?

30 maja 2022
© Copyright - wszelkie prawa zastrzeżone